Wyzwanie |
Autor |
Wiadomość |
dobrychemik

Dołączył: 20 Cze 2007 Posty: 640 Skąd: Europa
|
Wysłany: 2009-01-01, 16:42
|
|
|
Zukole, jak na razie zamieściłem tu zapisy dwu partii. Możesz sprawdzić czy gram identycznie z jakimś programem. Dodam jeszcze zapisy partii zakończonych:
Puholek-Dobrychemik
1. D3-G5 2. E3-E5 3. D4-D6 4. F4-F2 5. G4-E4 6. F3-G3 7. H5-I6 8. F7-F5 9. D8-E8 10. E7-G7 11. C5-I5
Bad_mojo-Dobrychemik
1. D3-G5 2. E3-E5 3. F4-G4 4. F5-G6 5. G3-F3 6. G7-E7 7. E6-F8 8. E8-I7 9. G9-H5
Chaosu
1. D3-G5 2. E3-D6 3. C3-F3 4. C4-C5 5. B3-A3 6. B4-D4 7. B5-B6 8. E2 |
|
|
|
 |
zukole
Dołączył: 04 Paź 2004 Posty: 4379 Skąd: Polska
|
Wysłany: 2009-01-01, 16:57
|
|
|
Nie napisałem nigdzie że grasz programem. Wylałem na forum tylko moje myśli na temat "pomocy" programów. |
|
|
|
 |
angst
Członek Zarządu Kapitan IRP
Dołączył: 28 Kwi 2004 Posty: 5000 Skąd: Płock
|
Wysłany: 2009-01-19, 22:19
|
|
|
dobrychemik napisał/a: | Stan rywalizacji:
Angst - najszybszy gracz czekający teraz na mój szesnasty ruch |
Tak tylko odświeżam temat, bo powyższy status jest aktualny, a ostatni ruch był wykonany jeszcze przed Bożym Narodzeniem
Pozdrawiam
Angst |
|
|
|
 |
Barfko
Dołączył: 30 Kwi 2004 Posty: 556 Skąd: 49°25'N8°45'E
|
Wysłany: 2009-01-20, 17:26
|
|
|
Hmm, RenLib uzywany wylacznie jako baza ruchow plus czlowiek w miare przytomny, jest narzedziem nieporownywalnie silniejszym od dowolnego programu. Medzy innymi dlatego rozkminianie ustawien zadawanych do domu na ORC zajmowalo z RenLibem po kilkadziesiat minut glownie bezmyslnego klikania po drzewach, mimo, ze ustawienia "advanced" byly skrupulatnie testowane Blackstonem, zeby nie umial ich ruszyc, czasami majac kilka poprawnych ruchow. Wynika to ze specyfiki analizy drzew gry five-in-a-row, o ktorej wiadomo od czasow algorytmu Allisa. Mianowicie chodzi o to, ze liczba ruchow zupelnie bezsensownych. lecz generujacych glebokie poddrzewa gry jest tak duza, ze programy sie ksztusza, a przecietny zywy gracz widzi od razu, ze nie warto sie w takie drzewa zaglebiac. Zupelnie inaczej jest w szachach, gdzie precietny gracz z programem indeksujacym otwarcia nie ma najmniejszych szans z dobrym graczem. |
_________________ O-jôzu desu ne! |
|
|
|
 |
bad_mojo
recenzent ludzkości

Dołączył: 10 Lip 2004 Posty: 1569 Skąd: Konstancin-Jez.
|
Wysłany: 2009-01-21, 16:44
|
|
|
Czy mógłby ktoś przypomnieć, co to jest algorytm Allisa? Ogólnie bardzo ciekawy post. |
_________________ Think for yourself. Question authority. / People tell me what to say, what to think and what to play. |
|
|
|
 |
ermijo

Dołączył: 07 Maj 2005 Posty: 1950 Skąd: N49°37`E20°42`
|
Wysłany: 2009-01-21, 19:00
|
|
|
bad_mojo napisał/a: | Czy mógłby ktoś przypomnieć, co to jest algorytm Allisa? Ogólnie bardzo ciekawy post. |
http://www.mimuw.edu.pl/~...iechna/tss.html
Proszę bardzo.
To tylko skrót, oryginalna praca zawiera wątki dotyczące rozwiązywania różnych gier np. reversi. Dużo symboli, matematycznych definicji i modelowania - dość toporne do ogarnięcia (przez mój nierozgarnięty umysł) |
_________________ Always: "Homo ludens"
Never: "Homo faber" |
|
|
|
 |
Barfko
Dołączył: 30 Kwi 2004 Posty: 556 Skąd: 49°25'N8°45'E
|
Wysłany: 2009-01-22, 00:45
|
|
|
Przewaga maszyny nad czlowiekiem polega zasadniczo na szybkim przeszukiwaniu drzew gry. Analizujac pozycje w RenLibie mozna robic dokladnie to samo, czyli zupelnie bezmyslnie przeszukiwac cale drzewa gry. Wada tej metody jest zlozonosci obliczeniowa.
Umiejetnosc gry czlowieka polega miedzy innymi na tym, ze widzi sekwencje ruchow prowadzace do zwyciestwa. Im lepszy gracz, tym te sekwencje bardziej skomplikowane. Taki gracz dysponujac RenLibem nie musi przeszukiwac calego drzewa gry, bo widzac sytuacje z SW konczy szukanie i notuje w wezle drzewa, ze jest SW.
Okazuje sie, ze ta metoda, czyli czlowiek + RenLib daje fantastyczne wyniki. Pamietam, ze majac pozycje + RenLiba bylem w stanie w 20 minut rozkminic SW, ktore Yamagouchiemu zajelo 60 minut, a pomiedzy nim a mna jest kolosalna przepasc.
Pomysl, ktory zastosowal Allis, polegal na tym, zeby jakos przeszukiewanie drzew wzbogacic o ten czynnik charakterystyczny dla gry czlowieka. To, co bylo w pewnym sensie zaskakujace, czy wrecz rewolucyjne, w algorytmie Allisa to fakt, ze wystarczylo zaimplementowac wyjatkowo prymitywnego czlowieka. Znaczy sie takiego, ktory widzi SW jedynie w sytuacjach, w ktorych sekwencja ruchow prowadzi do zwyciestwa nawet wtedy, gdy przeciwnik blokuje jednoczesnie we wszystkich mozliwych miejscach.
Okazuje sie, ze nawet tak ograniczona umiejetnosc rozgrywania SW, nieporownywalnie mniejsza od umiejetnosci przecietnych graczy na kurniku, wystarcza, by drzewo gry, czyli rozmiar bazy w RenLibie skurczyc do rozmiaru zapisywalnego w pamieci PC.
Jesli wiec gracz, mniemam rasowy, jakim jest dobrychemik wspomoze sie RenLibem do przeszukiwania drzewa gry, to rezultat tej symbiozy to prawdopodobnie ekstremalnie trudny przeciwnik. |
_________________ O-jôzu desu ne! |
|
|
|
 |
angst
Członek Zarządu Kapitan IRP
Dołączył: 28 Kwi 2004 Posty: 5000 Skąd: Płock
|
Wysłany: 2009-01-22, 08:05
|
|
|
Barfko napisał/a: | Jesli wiec gracz, mniemam rasowy, jakim jest dobrychemik wspomoze sie RenLibem do przeszukiwania drzewa gry, to rezultat tej symbiozy to prawdopodobnie ekstremalnie trudny przeciwnik. |
Wszystko się zgadza. Tylko ja wciąż nie mogę doczekać się na jego ruch, mimo że żadnych drzew nie sprawdzałem (no może kilka gałązek)
Pozdrawiam
Angst |
|
|
|
 |
truskawek
Dołączył: 29 Wrz 2007 Posty: 679 Skąd: Lubliniec
|
Wysłany: 2009-01-22, 16:13
|
|
|
dodam Tylko że rywale Chemika też mogą grać/grają z RenLibem a więc partie stoją na bardzo wysokim poziomie, ktoś świetnie broni, ktoś świetnie atakuje, więc różnica jest niewielka. Wątpie, by ktoś ograł Chemika poniże 40 ruchów... |
|
|
|
 |
angst
Członek Zarządu Kapitan IRP
Dołączył: 28 Kwi 2004 Posty: 5000 Skąd: Płock
|
Wysłany: 2009-03-05, 11:49
|
|
|
angst napisał/a: | dobrychemik napisał/a: |
Stan rywalizacji:
Angst - najszybszy gracz czekający teraz na mój szesnasty ruch |
Tak tylko odświeżam temat, bo powyższy status jest aktualny, a ostatni ruch był wykonany jeszcze przed Bożym Narodzeniem |
To chyba właściwy moment żeby zapytać, czy są jakieś nowinki w tej sprawie
Pozdrawiam
Angst |
|
|
|
 |
vilumisiek

Dołączył: 04 Gru 2005 Posty: 1604 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: 2009-03-05, 18:22
|
|
|
Pytam: gdzie nasza kasa? Gdzie są pieniądze? GDZIE SIĘ PODZIAŁY NASZE PIENIĄDZE?
Kryzys widać i chemika dopadł. Postuluję o niewpuszczenie go na salę turniejową |
|
|
|
 |
ermijo

Dołączył: 07 Maj 2005 Posty: 1950 Skąd: N49°37`E20°42`
|
Wysłany: 2009-11-13, 14:52
|
|
|
No właśnie - domagam się też wyników eksperymentu chemika. Może chemik jeszcze myśli nad ruchem ? |
_________________ Always: "Homo ludens"
Never: "Homo faber" |
|
|
|
 |
angst
Członek Zarządu Kapitan IRP
Dołączył: 28 Kwi 2004 Posty: 5000 Skąd: Płock
|
Wysłany: 2009-11-13, 18:20
|
|
|
Dlatego właśnie nie lubię gier off-line. Czekam prawie rok na ruch
Pozdrawiam
Angst |
|
|
|
 |
spavacz
Dołączył: 29 Mar 2006 Posty: 758 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 2009-11-13, 18:31
|
|
|
angst napisał/a: | Dlatego właśnie nie lubię gier off-line. Czekam prawie rok na ruch
|
Taka gra zależy od Twojego przeciwnika, są niektórzy na BK np. berusik - którzy czekają, aż im zostanie 1h na ruch i dopiero wtedy stawia ruch. Jednak większość graczy stara się grać w miarę szybko. |
_________________ Pozdrawiam, Spav |
|
|
|
 |
vilumisiek

Dołączył: 04 Gru 2005 Posty: 1604 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: 2009-11-15, 00:18
|
|
|
Archeolodzy się znaleźli |
|
|
|
 |
|