Forum.Gomoku.pl Strona Główna Forum.Gomoku.pl
Forum Polskiego Stowarzyszenia Gomoku, Renju i Pente

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Wyzwanie
Autor Wiadomość
dobrychemik 


Dołączył: 20 Cze 2007
Posty: 640
Skąd: Europa
Wysłany: 2009-01-01, 16:42   

Zukole, jak na razie zamieściłem tu zapisy dwu partii. Możesz sprawdzić czy gram identycznie z jakimś programem. Dodam jeszcze zapisy partii zakończonych:

Puholek-Dobrychemik
1. D3-G5 2. E3-E5 3. D4-D6 4. F4-F2 5. G4-E4 6. F3-G3 7. H5-I6 8. F7-F5 9. D8-E8 10. E7-G7 11. C5-I5

Bad_mojo-Dobrychemik
1. D3-G5 2. E3-E5 3. F4-G4 4. F5-G6 5. G3-F3 6. G7-E7 7. E6-F8 8. E8-I7 9. G9-H5

Chaosu
1. D3-G5 2. E3-D6 3. C3-F3 4. C4-C5 5. B3-A3 6. B4-D4 7. B5-B6 8. E2
 
 
zukole 

Dołączył: 04 Paź 2004
Posty: 4379
Skąd: Polska
Wysłany: 2009-01-01, 16:57   

Nie napisałem nigdzie że grasz programem. Wylałem na forum tylko moje myśli na temat "pomocy" programów.
 
 
angst 
Członek Zarządu
Kapitan IRP

Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 5000
Skąd: Płock
Wysłany: 2009-01-19, 22:19   

dobrychemik napisał/a:
Stan rywalizacji:

Angst - najszybszy gracz czekający teraz na mój szesnasty ruch

Tak tylko odświeżam temat, bo powyższy status jest aktualny, a ostatni ruch był wykonany jeszcze przed Bożym Narodzeniem :roll:

Pozdrawiam

Angst
 
 
 
Barfko 

Dołączył: 30 Kwi 2004
Posty: 556
Skąd: 49°25'N8°45'E
Wysłany: 2009-01-20, 17:26   

Hmm, RenLib uzywany wylacznie jako baza ruchow plus czlowiek w miare przytomny, jest narzedziem nieporownywalnie silniejszym od dowolnego programu. Medzy innymi dlatego rozkminianie ustawien zadawanych do domu na ORC zajmowalo z RenLibem po kilkadziesiat minut glownie bezmyslnego klikania po drzewach, mimo, ze ustawienia "advanced" byly skrupulatnie testowane Blackstonem, zeby nie umial ich ruszyc, czasami majac kilka poprawnych ruchow. Wynika to ze specyfiki analizy drzew gry five-in-a-row, o ktorej wiadomo od czasow algorytmu Allisa. Mianowicie chodzi o to, ze liczba ruchow zupelnie bezsensownych. lecz generujacych glebokie poddrzewa gry jest tak duza, ze programy sie ksztusza, a przecietny zywy gracz widzi od razu, ze nie warto sie w takie drzewa zaglebiac. Zupelnie inaczej jest w szachach, gdzie precietny gracz z programem indeksujacym otwarcia nie ma najmniejszych szans z dobrym graczem.
_________________
O-jôzu desu ne!
 
 
bad_mojo 
recenzent ludzkości


Dołączył: 10 Lip 2004
Posty: 1569
Skąd: Konstancin-Jez.
Wysłany: 2009-01-21, 16:44   

Czy mógłby ktoś przypomnieć, co to jest algorytm Allisa? Ogólnie bardzo ciekawy post.
_________________
Think for yourself. Question authority. / People tell me what to say, what to think and what to play.
 
 
 
ermijo 


Dołączył: 07 Maj 2005
Posty: 1950
Skąd: N49°37`E20°42`
Wysłany: 2009-01-21, 19:00   

bad_mojo napisał/a:
Czy mógłby ktoś przypomnieć, co to jest algorytm Allisa? Ogólnie bardzo ciekawy post.

http://www.mimuw.edu.pl/~...iechna/tss.html
Proszę bardzo.

To tylko skrót, oryginalna praca zawiera wątki dotyczące rozwiązywania różnych gier np. reversi. Dużo symboli, matematycznych definicji i modelowania - dość toporne do ogarnięcia (przez mój nierozgarnięty umysł)
_________________
Always: "Homo ludens"
Never: "Homo faber"
 
 
Barfko 

Dołączył: 30 Kwi 2004
Posty: 556
Skąd: 49°25'N8°45'E
Wysłany: 2009-01-22, 00:45   

Przewaga maszyny nad czlowiekiem polega zasadniczo na szybkim przeszukiwaniu drzew gry. Analizujac pozycje w RenLibie mozna robic dokladnie to samo, czyli zupelnie bezmyslnie przeszukiwac cale drzewa gry. Wada tej metody jest zlozonosci obliczeniowa.

Umiejetnosc gry czlowieka polega miedzy innymi na tym, ze widzi sekwencje ruchow prowadzace do zwyciestwa. Im lepszy gracz, tym te sekwencje bardziej skomplikowane. Taki gracz dysponujac RenLibem nie musi przeszukiwac calego drzewa gry, bo widzac sytuacje z SW konczy szukanie i notuje w wezle drzewa, ze jest SW.

Okazuje sie, ze ta metoda, czyli czlowiek + RenLib daje fantastyczne wyniki. Pamietam, ze majac pozycje + RenLiba bylem w stanie w 20 minut rozkminic SW, ktore Yamagouchiemu zajelo 60 minut, a pomiedzy nim a mna jest kolosalna przepasc.

Pomysl, ktory zastosowal Allis, polegal na tym, zeby jakos przeszukiewanie drzew wzbogacic o ten czynnik charakterystyczny dla gry czlowieka. To, co bylo w pewnym sensie zaskakujace, czy wrecz rewolucyjne, w algorytmie Allisa to fakt, ze wystarczylo zaimplementowac wyjatkowo prymitywnego czlowieka. Znaczy sie takiego, ktory widzi SW jedynie w sytuacjach, w ktorych sekwencja ruchow prowadzi do zwyciestwa nawet wtedy, gdy przeciwnik blokuje jednoczesnie we wszystkich mozliwych miejscach.

Okazuje sie, ze nawet tak ograniczona umiejetnosc rozgrywania SW, nieporownywalnie mniejsza od umiejetnosci przecietnych graczy na kurniku, wystarcza, by drzewo gry, czyli rozmiar bazy w RenLibie skurczyc do rozmiaru zapisywalnego w pamieci PC.

Jesli wiec gracz, mniemam rasowy, jakim jest dobrychemik wspomoze sie RenLibem do przeszukiwania drzewa gry, to rezultat tej symbiozy to prawdopodobnie ekstremalnie trudny przeciwnik.
_________________
O-jôzu desu ne!
 
 
angst 
Członek Zarządu
Kapitan IRP

Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 5000
Skąd: Płock
Wysłany: 2009-01-22, 08:05   

Barfko napisał/a:
Jesli wiec gracz, mniemam rasowy, jakim jest dobrychemik wspomoze sie RenLibem do przeszukiwania drzewa gry, to rezultat tej symbiozy to prawdopodobnie ekstremalnie trudny przeciwnik.

Wszystko się zgadza. Tylko ja wciąż nie mogę doczekać się na jego ruch, mimo że żadnych drzew nie sprawdzałem (no może kilka gałązek) ;)

Pozdrawiam

Angst
 
 
 
truskawek 

Dołączył: 29 Wrz 2007
Posty: 679
Skąd: Lubliniec
Wysłany: 2009-01-22, 16:13   

dodam Tylko że rywale Chemika też mogą grać/grają z RenLibem a więc partie stoją na bardzo wysokim poziomie, ktoś świetnie broni, ktoś świetnie atakuje, więc różnica jest niewielka. Wątpie, by ktoś ograł Chemika poniże 40 ruchów...
 
 
 
angst 
Członek Zarządu
Kapitan IRP

Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 5000
Skąd: Płock
Wysłany: 2009-03-05, 11:49   

angst napisał/a:
dobrychemik napisał/a:

Stan rywalizacji:

Angst - najszybszy gracz czekający teraz na mój szesnasty ruch


Tak tylko odświeżam temat, bo powyższy status jest aktualny, a ostatni ruch był wykonany jeszcze przed Bożym Narodzeniem


To chyba właściwy moment żeby zapytać, czy są jakieś nowinki w tej sprawie :]

Pozdrawiam

Angst
 
 
 
vilumisiek 


Dołączył: 04 Gru 2005
Posty: 1604
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2009-03-05, 18:22   

Pytam: gdzie nasza kasa? Gdzie są pieniądze? GDZIE SIĘ PODZIAŁY NASZE PIENIĄDZE?

Kryzys widać i chemika dopadł. Postuluję o niewpuszczenie go na salę turniejową :]
 
 
 
ermijo 


Dołączył: 07 Maj 2005
Posty: 1950
Skąd: N49°37`E20°42`
Wysłany: 2009-11-13, 14:52   

No właśnie - domagam się też wyników eksperymentu chemika. Może chemik jeszcze myśli nad ruchem ?
_________________
Always: "Homo ludens"
Never: "Homo faber"
 
 
angst 
Członek Zarządu
Kapitan IRP

Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 5000
Skąd: Płock
Wysłany: 2009-11-13, 18:20   

Dlatego właśnie nie lubię gier off-line. Czekam prawie rok na ruch :)

Pozdrawiam

Angst
 
 
 
spavacz 

Dołączył: 29 Mar 2006
Posty: 758
Skąd: Kraków
Wysłany: 2009-11-13, 18:31   

angst napisał/a:
Dlatego właśnie nie lubię gier off-line. Czekam prawie rok na ruch :)


Taka gra zależy od Twojego przeciwnika, są niektórzy na BK np. berusik - którzy czekają, aż im zostanie 1h na ruch i dopiero wtedy stawia ruch. Jednak większość graczy stara się grać w miarę szybko.
_________________
Pozdrawiam, Spav
 
 
vilumisiek 


Dołączył: 04 Gru 2005
Posty: 1604
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2009-11-15, 00:18   

Archeolodzy się znaleźli :mrgreen: :lol:
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group