Forum.Gomoku.pl Strona Główna Forum.Gomoku.pl
Forum Polskiego Stowarzyszenia Gomoku, Renju i Pente

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Poprzedni temat «» Następny temat
Pro, Swap, Swap2, ,, M - GOMOKU " ?
Autor Wiadomość
jas1992 

Dołączył: 31 Gru 2009
Posty: 108
Skąd: Wałbrzych
Wysłany: 2010-12-05, 22:06   Pro, Swap, Swap2, ,, M - GOMOKU " ?

Hej, dzisiaj tak sobie pomyślałem podczas rozmowy z Arczem, dokąd to nasze gomoku zmierza. No i zdecydowanie duzo osób powie, że ta gra rozwija, innym zaś sprawie wiele przyjemności albo jedno i drugie. No i Gomoku, początkowo standard, bardzo ewoluowało przez ostatnie pare lat. Jestem strasznie ciekawi, co powiedzielibyście, na nowe parametry gomoku, już nie standard, później ,,niby" ulepszone pro, kolejnie swap, swap2. Wszystkie te kolejne opcje tworzone były po to, by móc jak najbardziej wyrównać grę, a także zmusić zawodników do kreatywnego myślenia.
Tak więc pomyślałem sobie, że może ciekawym pomysłem, być może ktoś już go prezentował, byłoby wprowadzenie nowego parametru. Tak dla zabawy nazwałem go ,,M-GOMOKU" (od d-pente, gdzie rowniez uklada sie, ale 4 poczatkowe kamienie). Wyglądałoby to mniej więcej tak jak swap2, tyle że pierwszy gracz układałby 5 kulek, co zdecydowanie jest dość ciężkim pomysłem. Jest to jakby upgrade swap2, którego nie grają z zasady poczatkujacy, ani nawet srednio-zaawansowani gracze, lecz Ci ktorzy starają się w jakiś sposob szukać świeżości w gomoku. No i oczywiście gwarantowane są miliony nowych schematów, openów, rogów itp, itd. Co o tym sądzicie?:) Wiem, że na pewno będą tu głosy negatywne ( no bo dlaczego rozpoczynajacy gre nie ma od razu ulozyc 7 kamieni?:> ), ale czy ma ktos pomysły na ulepszenie gomoku? ;) POZDRAWIAM, jas
 
 
ermijo 


Dołączył: 07 Maj 2005
Posty: 1950
Skąd: N49°37`E20°42`
Wysłany: 2010-12-05, 22:27   

Znając dany open permanentnie, dochodzimy do wniosku, że to SW w jakimś kolorze. Może powinienem pisać za siebie. Jeśli otwarcie jest SW, to z doświadczenia analiz wiedziałem, że kolejność później miała wielkie znaczenie. Ale jeśli postawić warunkowo pierwsze 5 kamieni było by ciekawie. Nie chodzi mi nawet o szerokie rozrzutki w tym 4-tym i 5-tym ruchu. Ponieważ są otwarcia, które właśnie dzięki tym dwóm dodatkowym ruchom powodują ciekawą grę... a na pewno przynajmniej dotąd nieanalizowaną, ponieważ w sap2 nie miałyby sensu takie ruchy. Kombinować można - oczywista oczywistość. Dostrzegalny problem tkwi w tym, że taki wariant staje się zbyt skomplikowany, na pewno nie tylko dla początkujących. Opcja Swap "n" pojawiała się już w dyskusji tego forum. Prowadzi ona do rozwiązania gry doświadczalnie. . .

Jasiu wyprzedzasz tematykę gomoku o 300 lat na przód.
_________________
Always: "Homo ludens"
Never: "Homo faber"
 
 
jas1992 

Dołączył: 31 Gru 2009
Posty: 108
Skąd: Wałbrzych
Wysłany: 2010-12-05, 22:40   

Co oznacza zbyt skomplikowany - to, że nikomu nie chciałoby się myśleć ?
 
 
ermijo 


Dołączył: 07 Maj 2005
Posty: 1950
Skąd: N49°37`E20°42`
Wysłany: 2010-12-05, 22:54   

To znaczy, że taka odmiana byłaby zaporowa dla osób, które dopiero poznają gomoku. Przecież wiadome jest, że nawet swap2 w "niszowych" pokojach kurnika jest żadkością. A co dopiero odmiana, którą zaproponowałeś. Nie spotkałem się jeszcze z opinią, że swap2 jest nudny, jednostronny, schematyczny. Dlatego pisałem wcześniej o tych ""300 lat na przód.
_________________
Always: "Homo ludens"
Never: "Homo faber"
 
 
zukole 

Dołączył: 04 Paź 2004
Posty: 4379
Skąd: Polska
Wysłany: 2010-12-05, 23:23   

jas1992 napisał/a:
dzisiaj tak sobie pomyślałem podczas rozmowy z Arczem, dokąd to nasze gomoku zmierza


Arczi akurat zmierza w stronę tryktraka :)

A tak serio, to for fun mając goban możesz sobie wymyślać parametry :) , co nie znaczy że jest to potrzebne dla większej grupy graczy.
 
 
maestro 
Viceprezes


Dołączył: 27 Lis 2005
Posty: 1731
Skąd: Kraków
Wysłany: 2010-12-06, 01:00   

jas1992 napisał/a:
no bo dlaczego rozpoczynajacy gre nie ma od razu ulozyc 7 kamieni?:>


Mam już kilka pomysłów jak ułożyć pierwszych 30 kamieni :P
 
 
bad_mojo 
recenzent ludzkości


Dołączył: 10 Lip 2004
Posty: 1569
Skąd: Konstancin-Jez.
Wysłany: 2010-12-06, 01:22   

Według mnie swap 2 jest wystarczające, dwoma kamieniami da się zepsuć większość układów.
_________________
Think for yourself. Question authority. / People tell me what to say, what to think and what to play.
 
 
 
crosslet 

Dołączył: 04 Mar 2007
Posty: 496
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2010-12-06, 07:36   

Dla Jasia swap2 jest po prostu zbyt proste i nie ma przeciwnika, który stawiłby mu czoła, więc znudziło mu się wygrywanie z każdym.
Doskonale Cię Jasiu rozumiem i nie dziwię się, że szukasz czegoś nowego.
_________________
video meliora proboque, deteriora sequor
 
 
angst 
Członek Zarządu
Kapitan IRP

Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 5000
Skąd: Płock
Wysłany: 2010-12-06, 09:11   

Najpierw grało się standard (i to chyba od zawsze), dopóki granie w sieci nie spowodowało ogromnego przyspieszenia w rozwoju/eksplorowaniu gry. Zwłaszcza po potwierdzeniu, że w standardzie jest sw większość graczy zaczęła szukać czegoś nowego (nawet ci, którzy standardu do końca nie opanowali, ale przewaga była i tak zbyt duża), w konsekwencji czego wprowadzono pro (a potem long pro), co również nie pomagało (pro to kolejne sw w zasadzie, a long pro zostało szybko rozpracowane).

Po tej krótkiej ewolucji nastąpiła mała rewolucja :) Czyli wprowadzenie swap, które spowodowało wysyp zupełnie nowych debiutów. I tak naprawdę w swap nadal da się grać, bo nikt nie jest w stanie opanować do perfekcji wszystkich rozpoczęć. Żeby jednak urozmaicić grę i powstrzymać plagę rozrzutek, stawiając na myślenie, a nie schematy, kolejnym krokiem było pojawienie się swap2. Trzeba przyznać, że to wspaniała sprawa dla osób lubiących myślenie. Sporą satysfakcję sprawia mi dobre dostawienie kamieni, chociaż praktyka pokazuje, że swap2 jest relatywnie mało używany (w sensie dostawiania kamieni).

Moim zdaniem przy swap2 jest już tak dużo kombinacji, że umysł ludzki nie jest w stanie ich opanować, przy czym nie dotyczy to oczywiście opanowania pewnych schematów myślenia, ułatwiających dobre dostawienie kamieni albo powstanie takich debiutów, w których ciężko znaleźć dwa ruchy nieprzegrywające dla jednej ze stron, lub nie zmieniające sytuacji.

Mam wrażenie, że swap3, 4, czy 5, to ciekawy pomysł, który dyskutowany jest chyba już od dłuższego czasu, ale nie jestem pewny, czy jest to potrzebne rozwinięcie gry.

Czy w tym nowym modelu rozpoczynający stawia od razu 5 kamieni? Czy normalny swap2, przy ostatnim wyborze pozwalający znowu dostawić dwa kamienie? To zaczyna trochę wyglądać, jak decydowanie w trakcie partii, którymi kamieniami wolimy w danym momencie grać...

Ale to tylko moja opinia.

Pozdrawiam

Angst
 
 
 
vilumisiek 


Dołączył: 04 Gru 2005
Posty: 1604
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2010-12-07, 00:51   Re: Pro, Swap, Swap2, ,, M - GOMOKU " ?

zukole napisał/a:
jas1992 napisał/a:
dzisiaj tak sobie pomyślałem podczas rozmowy z Arczem, dokąd to nasze gomoku zmierza


Arczi akurat zmierza w stronę tryktraka :)

Przede wszystkim gomoku zmierza do pokera :) Utratos buduje konto na 5000$, szuler jest najlepszym regularsem na swoich stawkach, vilu utrzymuje się z pokera, president kosi jednorazowo >2000zł... ktoś dołączy? :)


jas1992 napisał/a:
ale czy ma ktos pomysły na ulepszenie gomoku? ;)

Gomoku zmierza do tego, że powstanie swap3, który będzie polegał na naprzemiennym dokładaniu 2 kamieni przez każdego z graczy do póki któryś nie zdecyduje się wybrać koloru - w swap 2 tylko jeden gracz może dołożyć dwa kamienie, w swap 3 po dołożeniu kamieni pierwszy gracz znów będzie mógł dołożyć kamienie jeśli stwierdzi, że to może być przygotowane przez przeciwnika lub niezbalansowane a ciężko stwierdzić kto ma przewagę. Będzie to wersja, która idealnie zbalansuje grę i dalszy rozwój gomoku przestanie mieć sens.

 
 
 
hitmehard 

Dołączył: 10 Sie 2011
Posty: 1
Skąd: Augustów
Wysłany: 2011-08-10, 22:36   

ja pragnę zauważyć iż z pięciu kamyków w twoim M - GOMOKU ustawię sobie wina i co fajny system?
Moim zdaniem nie ma co marudzić bo gomoku standard jest najbardziej uczciwą opcją gry (ale takie jest moje zdanie)
_________________
hitmehard
 
 
rakdar 


Dołączył: 23 Wrz 2008
Posty: 336
Skąd: Toruń
Wysłany: 2011-08-11, 02:00   

Pięć kamieni, czyli trzy czarne i dwa białe. Eh ...

angst napisał/a:
... Sporą satysfakcję sprawia mi dobre dostawienie kamieni, chociaż praktyka pokazuje, że swap2 jest relatywnie mało używany (w sensie dostawiania kamieni).

No nie tak mało, bbj mi ciągle dostawia :D
_________________
Niektórym nie przeszkadza gdy są opluwani. Widocznie lubią deszczową pogodę...
 
 
crosslet 

Dołączył: 04 Mar 2007
Posty: 496
Skąd: Rzeszów
Wysłany: 2011-08-11, 10:44   

Dostawiając tracimy możliwość wybrania lepszego koloru, poza tym możemy kiepsko dostawić i już na starcie mamy przegrana pozycję, ale jeśli się dobrze dostawi to to może przynieść korzyść. Dostawianie jest raczej lepsze w grze na krótkie czasy jeśli nie znamy openu.
_________________
video meliora proboque, deteriora sequor
 
 
zukole 

Dołączył: 04 Paź 2004
Posty: 4379
Skąd: Polska
Wysłany: 2011-08-12, 05:04   

hitmehard napisał/a:
bo gomoku standard jest najbardziej uczciwą opcją gry


Zwłaszcza, jak na pewnym poziomie jest strasznie ciężko nie wygrać czarnymi :-)
 
 
angst 
Członek Zarządu
Kapitan IRP

Dołączył: 28 Kwi 2004
Posty: 5000
Skąd: Płock
Wysłany: 2011-08-12, 09:11   

Podczas Walnego Zgromadzenia RIF, a także w trakcie zebrania Komisji Gomoku, dyskutowano między innymi na temat rozpoczęć w gomoku i renju.

W najbliższym czasie mają być przygotowane propozycje nowych zasad (Attila - gomoku; Aivo - renju), aby grę uatrakcyjnić i maksymalnie zbalansować.

Jeżeli chodzi o gomoku, uznano między innymi, że swap2 nadal nie jest do końca otwarciem wyrównanym i spełniającym oczekiwania (podobnie jak Yamaguchi w renju).

Niezależnie od powyższego najprawdopodobniej co najmniej do Mistrzostw Świata 2013 obowiązywać będą dotychczasowe zasady.

Pozdrawiam

Angst
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group