|
Forum.Gomoku.pl Forum Polskiego Stowarzyszenia Gomoku, Renju i Pente |
 |
Gomoku - Gry komputerowe gomoku.
Tiger - 2004-11-27, 04:06 Temat postu: Gry komputerowe gomoku. W temacie chciałem w szczególności zapytać o kilka rad, osoby, które kiedykolwiek tworzyły gry gomoku. Nie wiedziałem jeszcze, że istnieje coś takiego jak forum gomoku czy inne gry, a programy tworzyłem dla siebie dla zabawy. Głównie na graficznym środowisku Pascala. Stworzyłem dosyć ciekawą grę, z możliwością cofania, wyboru wielkości planszy etc. Nowsze wersje sądzę, że zrobiłem dosyć ciekawie graficznie. Pokazywały ostatni ruch, czy proponowały najlepsze posunięcie. Problem z tym, że umiejętności komputera były dosyć skromne, bo opierałem je jedynie na własnych umiejętnościach. Teraz przeniosłem się do C++, aby i tu zdobyć praktykę, przynajmniej teraz na studiach się przyda. Chciałem stworzyć ponownie grę od nowa. Interesują mnie w szczególności algorytmy, które odpowiedzialne są za ruchy komputera i sposób, w jaki się je tworzy. Mam mało praktycznej wiedzy na ten temat. Mówię, ze to tylko moje przemyślenia i projekty, które tworzyłem sam bez nikogo. Podchodziłem do tego wielokrotnie. Bo to była najtrudniejsza część gry. W końcu najlepszy efekt osiągnąłem, gdy komputer opierał swoje ruchy na pewnej punktacji, którą wyznaczał analizując każdy ruch. Program działał bardzo szybko, sam w sobie też nie był aż tak skomplikowany. Nie wiem, w jaki sposób tworzy projektuje się takie algorytmy do gry w szachy, warcaby etc., Dlatego był bym wdzięczny gdyby ktoś mnie nakierował na materiały z tym związane, lub może miał ochotę coś wspólnie stworzyć. Z góry dzięki
PS: A do gomoku zachęcił mnie film. Piękny umysł Dopiero wtedy po obejrzeniu w 3 klasie LO, zainteresowałem się "gomoku", i "renju" oraz "go". I próbowałem przenieść grę z kurnika na własnego PC, wtedy z braku netu:) i możliwości gry po sieci.
PS2: Gomoku uzależnia.
lonewolf - 2004-11-27, 05:12
Kilka przydatnych odnośników:
Chess Programming - doskonałe wprowadzenie do tematu:
http://www.gamedev.net/re...eatures/chess1/
Chess Programming Theory - przegląd podstawowych funkcji programu szachowego:
http://www.chessbrain.net/beowulf/theory.html
Computer Chess Programming - j.w. + całe mnóstwo odnośników:
http://chess.verhelst.org/
Programming Topics (Bruce Moreland) - te same rzeczy wytłumaczone na przykładowych fragmentach kodu w C:
http://www.seanet.com/~brucemo/topics/topics.htm
Programmer Stuff - autor jednego z najsilniejszych programów szachowych "Rebel" odkrywa tajniki swojej pracy:
http://members.home.nl/matador/chess840.htm
"Some aspects of chess programming" - praca magisterska Marka Strejczka, praktycznie kompletny przegląd technik:
http://republika.pl/nesik...Programming.zip
Strategy Game Programming - "These pages intend to give a comprehensive review of the elements of a computer program which can play two-player strategy games like tic-tac-toe, connect four, checkers and chess.":
http://www.fierz.ch/strategy.htm
Dokumentacja programu Carbon Gomoku, jednego z najlepszych programów grających w klasyczne gomoku:
http://mczard.republika.pl/cg_docs/Analiza.htm
"Searching for Solutions in Games and Artificial Intelligence" - praca doktorska Victora Allisa, ogromna ilość przydatnych informacji:
http://fragrieu.free.fr/SearchingForSolutions.pdf
"Go-Moku and Threat-Space Search" - artykuł V. Allisa opisujący ciekawą technikę przeszukiwania drzewa gry w gomoku:
http://www.renju.nu/proof/Go-Moku.pdf
Mam nadzieję, że tyle wystaczy na początek. Jest tego oczywiście dużo więcej - jest np. cała grupa ciekawych prac o programowaniu go, którą tu pominąłem.
Powodzenia w pisaniu programu! Ja kiedyś napisałem program grający w szachy, więc wiem ile to jest pracy. Nawet myślałem przez chwilę, żeby napisać "coś" grającego w gomoku, ale nie mam zupełnie czasu, więc może kiedyś, ale na pewno nieprędko.
Pozdrawiam,
Tiger - 2004-11-27, 15:58
Dziękuje za pomoc, naprawde sporo tego. Powoli zaczynam się w to wgłebiać
|
|